Leuk en veilig spelen op een Springkussen!

Welk kind speelt nou niet graag op een Springkussen (ook wel opblaasbaar speeltoestel, luchtkussen of springkasteel genoemd)? Naast dat ze dat meestal erg leuk vinden, is het ook goed voor kinderen! Het helpt ze om hun motorische en sociale vaardigheden te ontwikkelen, om hun grenzen te verleggen en risico's te leren inschatten.  
Hoe hou je het leuk en veilig?
Schoenen uit! Dat is de meest bekende regel, als het gaat om spelen op een Springkussen. Maar er zijn er meer. Hieronder lees je ze allemaal, of bekijk de video! Tips nodig voor het houden van toezicht? Of weten hoe je kinderen het beste aan kunt spreken op hun gedrag? Lees het onder de video. 
 
     Als mijn kind op een luchtkussen speelt…
 
     … dan let ik op dat er altijd toezicht wordt gehouden.
     … dan hou ik het maximale aantal kinderen in de gaten.
     … dan let ik er op dat grote en kleine kinderen elkaar afwisselen.
     … dan let ik op dat ze niet op de zijwanden klimmen.
     … dan spreek ik kinderen aan als ze op het afstapje spelen.
     … dan corrigeer ik kinderen die duiken of te wild spelen.
     … dan let ik erop dat ze niet eten of drinken.
     … dan kijk ik of iedereen z’n schoenen uitdoet.
     … dan verbied ik scherpe voorwerpen.
 

Hoe spreek je andere aan op hun gedrag?

Ik geef kinderen de ruimte om vrijuit te spelen en treed alleen op waar nodig.    
Goed gedrag belonen: zeg tegen kinderen die het goed doen, dát ze het goed doen! Bijvoorbeeld wanneer oudere kinderen niet op het luchtkussen gaan als er jongere kinderen op spelen.
Keur het ongewenste gedrag altijd, duidelijk af. Benoem hierbij zoveel mogelijk het gewenste gedrag “Schoenen uit” in plaats van “Niet met schoenen springen”.
Het is belangrijk dat kinderen de consequenties merken als ze zich niet goed gedragen: als een kind wild blijft springen na de vraag om hiermee te stoppen, dan moet het even van het luchtkussen af (time-out).
Oudere kinderen kun je aanspreken op hun verantwoordelijkheid (bijvoorbeeld “Hou rekening met kleinere en jongere kinderen”).
Verwijs naar de spelregels.
Als kinderen van verschillende leeftijden op het luchtkussen willen en het op hun beurt wachten lastig is, stel dan een extra regel op. Bijvoorbeeld “Iedereen springt 2 minuten, dan is een andere groep aan de beurt”.